Het Schrijfpaleis op 14 mei 2012

Op 14 mei vond een Schrijfpaleis plaats dat geheel in het teken stond van transmedia. Vol presentaties van schrijvers van transmediale projecten, informatie en oproepen. Lees hieronder het verslag van de avond en de verwijzingen naar meer informatie. Verslag: Daan Vree.

Elk kanaal zijn eigen verhaal

Een avondje transmedia

De laatste editie van Het Schrijfpaleis stond geheel in het teken van het schrijven voor transmediale (drama)projecten. Wat zijn de kansen en valkuilen voor schrijvers? Is de klassieke dramaturgie nog wel van toepassing? Tijdens een inspirerende avond in filminstituut EYE wisselden makers met elkaar van gedachten.

E-cultuur

Syb Groeneveld van de afdeling E-cultuur van het Mediafonds vertelt over de problemen en uitdagingen die transmediaal drama met zich meebrengt. Want hoe definieer je bij een transmedia-project zoiets als “artistieke kwaliteit”? En hoe overbrug je het “taalprobleem” tussen makers en omroepen’?

Groeneveld: ‘we selecteren op originaliteit, auteursvisie en narratief. Daarbij dekken we 90% van de kosten.’ Hij beveelt aan om te blijven zoeken naar mogelijkheden en het experiment niet te schuwen. Ook is het beter niet halverwege te starten en vooraf je succes te definiëren, iets wat nog steeds niet altijd gebeurd.

Voorbeelden van gehonoreerde projecten: http://www.mediafonds.nl/etalage/ecultuur

Allemaal transmediaal?

We krijgen een video te zien van mediaprofessor Henry Jenkins die ons duidelijk probeert te maken dat de hele wereld al transmediaal is en er geen weg meer terug is. Miryam van Lier, hoofd drama van het Mediafonds, nuanceert: ‘Volgens Jenkins zijn we straks allemaal transmediaal, maar mensen kijken nog steeds naar lineair drama op tv.’

http://vimeo.com/4672634

In Therapie

In het panel zitten de makers van In Therapie (NCRV). Zij vertellen over hun ervaringen. Tijdens het eerste seizoen waren alle karakters via hun social media account te volgen. Op die manier kreeg je als volger soms flash forwards te zien van verhaallijnen die nog niet op tv waren geweest.

In het tweede seizoen is een iPhone, Android en Desktop app ontwikkeld waarbij je de mobiele telefoon van psychiater Jonathan kon bekijken en tijdens de tv-uitzending realtime respons kreeg. Dit voyeuristisch inkijkje in het leven van dit karakter leverde de NCRV zo’n 1,2 miljoen app views op. ‘Maar niet alles hoeft altijd transmediaal te zijn,’ zo betoogt Gemma Derksen, eindredacteur Drama NCRV: ‘Alle platformen moeten elkaar aanvullen of een interactie aangaan met elkaar.’

http://intherapie.ncrv.nl/telefoon-van-jonathan

Interactief platform

Soundbites en Alzheimer Experience zijn twee voorbeelden waarbij het drama alleen te volgen is via een interactief online platform. Door te klikken op personages kun je de verhalen volgen vanuit verschillende perspectieven.

Bij Soundbites worden jongeren via een interactief drama en game aan het denken gezet over hun gedrag tijdens het uitgaansleven. Door zeven sleutelscènes te “unlocken” krijgen ze bovendien toegang tot extra scènes achter de schermen.

Alzheimer Experience is een samenwerking tussen Alzheimer Nederland, Vrienden Loterij, Stichting Doen en Submarine. Doel: meer begrip kweken over wat het betekent om Alzheimer te hebben. Via een interactieve website en met behulp van animatie zijn ze hier goed in geslaagd. Regisseuse Paula van Oest:  ‘Het maken is een langdurig proces geweest. Het is een grote puzzel. Je moet heel secuur zijn.’

Stap die wereld in

Bij de interactieve dramaserie Who’s In, Who’s Out (BNN) dat nu internationaal de boer op gaat, maken we kennis met een ‘Fame-achtig’ concept waarbij je online auditie kunt doen en zo kans maakt om in de tv-serie te acteren.

Producent Jeroen Koopman: ‘Het onderliggende basisidee is het gevoel dat je “die wereld” in wilt stappen. En dat kan dan echt.’ Schrijfster Barbara Jurgens: ‘Er zijn vijf hoofdrollen en de bijrollen gaan erin/eruit. Tachtig procent is van tevoren geschreven, en twintig procent bepaalt het publiek.’

http://www.sndbites.nl/

http://www.alzheimerexperience.nl/

http://wiwo.bnn.nl/

www.Submarine.nl

Boymans TV

Producenten Dragan Bakema en Kuba Szutkowski, de initiatiefnemers van Boymans TV, hebben voor het transmediale deel van de serie voor elk verhaal een ander platform gekozen: ‘De drie karakters zitten allemaal op andere platforms: suppoost Arie zit op YouTube, terwijl gids Bregje blogt. Dat was ook het uitgangspunt voor de E-cultuuraanvraag.’

Het idee van een blog was wel even wennen voor actrice Jacqueline Blom. Als actrice speelt ze ‘juist heel veel niet’, maar met schrijven moet alles heel concreet gemaakt worden. Presentatrice Moniek Kramer: ‘Je moet dus uitbreiden wat je niet doet.’

http://arttube.boijmans.nl/nl/serie/boijmans-tv-serie-nl/

Na wat afsluitende pitches van bedrijven en organisaties die consultancy aanbieden of op zoek zijn naar schrijvers (zie hieronder voor een overzicht), sluit Moniek Kramer de avond af met de mededeling dat je bij Het Schrijfpaleis voortaan ook transmedia projecten kunt indienen. Aan de slag dus!

Oproepen

Ø    Virtueel Platform – Tijmen Schep:

http://virtueelplatform.nl/activiteiten/sprkr

Ø    Maarten Almekinders – Kees & Anneke

Ø    http://www.revolver.nl/

Zie ook:

Ø    http://www.filmfonds.nl/film-productie/experimentele-film-e-cultuur

Ø    http://www.mediadesknederland.eu/nl/x/60/steun-voor-interactieve-werken

Ø    http://www.spektor.nl/Spektor/Home.html

Ø    http://www.submarine.nl/